Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Hyvinvointikoordinaattori (YAMK)
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
15.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Turunen
- Anne Karuaho
- Tanja Savolainen
- Jaana Hämäläinen
Ryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- osaa hyödyntää hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvää tutkimustietoa ja kehittää tiedolla johtamisen taitojaan
- osaa analysoida hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteita kunnissa, alueilla, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
- osaa analysoida hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eettisiä näkökulmia
Sisältö
Hyvinvointiin ja terveyden edistämiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja hyvinvointiteoriat
Eriarvoisuuden ja syrjäytymisen ehkäisy
Sosiaalinen turvallisuus
Hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen
Hyvinvoinnin ja terveyttä edistävän työn lähtökohdat ja rakenteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eettiset lähtökohdat
Oppimateriaalit
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030: Toimeenpanosuunnitelma. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:27
Jokela S. ym. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL Raportti 5/2021.
Kestävän kasvun ohjelma: https://vm.fi/kestava-kasvu
Niemi et al. 2017: Hyvinvoinnin teoriat hyvinvoinnin edistämisessä ja poliittisessa päätöksenteossa. Hallinnon tutkimus 3/2017, s. 166-181.
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Saari, J., Eskelinen, N. & Björklund, L. 2020: Raskas perintö. Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
Rojas, M. and Veenhoven, R. (2013) ‘Contentment and affect in the estimation of happiness’, Social Indicators Research, Vol. 110, No. 2, pp.415–431.
Vesa S. et al. 2020: Sosiaalinen hyvinvointi ja sen tiedolla johtaminen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:52. Helsinki. 2020. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162555/VNTEAS_2020_52.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojakson yksityiskohtaisempi kuvaus; katso kohta: Opiskelijan ajankäyttö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tarkastellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä työelämälähtöisesti lähteisiin peilaten. Opintojakson lähipäiviin kuuluu työelämän edustajien alustuksia ennakkoon sovitusta aiheista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisaika 135 h/ 5 op jakautuu seuraavasti:
lähipäivät (34 h), voi osallistua myös zoomilla
15.9 klo 12.15-15.45 (sisältää tiedonhaun osuuden 2 h)
16.9 klo 8.15-15.45 (sisältää viestintäosuuden 2 h)
12.10 klo 8.15-15.45
13.10 klo 10.15-15.45
15.12 klo 8.15-15.45
Opiskelijoiden pienryhminä toteutettavat opintopiirit 5 h : kolme 1½ h opintopiiriä/pienryhmä zoomilla/teamsilla
Yksilösuorituksena tehtävät arvioitavat oppimistehtävät 96 h.
Lisäksi voit osallistua 10.11.2023 klo 8-16 tyko22sy-ryhmän Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät- opintojakson loppuseminaariin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson työskentelyalustana toimii opintojakson Moodle, jolle kirjaudutaan 15-16.9.2023 lähipäivien aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
29.09.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Pekonen
Ryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-hyödyntää hyvinvointitietoa strategiatyössä, mm. väestön hyvinvoinnin tila ja sen muutokset, erilaiset tilastolähteet
-tiedostaa hyvinvointijohtamisen eri osa-alueet ja strategiatyön eri tasot ja vaiheet
-hyödyntää sähköisen hyvinvointikertomuksen mahdollisuuksia strategiatyössä
-soveltaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden kansallisia ja kansainvälisiä lähestymistapoja omassa toiminnassaan.
Sisältö
hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ennakointi ja väestön hyvinvointia kuvaava tilastotieto
hyvinvointityön strategiat ja ohjelmat
hyvinvointityön johtaminen
hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ajankohtaiset kansalliset ja kansainväliset suuntaukset sekä linjaukset
Oppimateriaalit
- Aura & Ahonen 2016, Strategisen hyvinvoinnin johtaminen
- Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021, Lähijohtaminen sosiaalialalla
- THL, Hyvinvointijohtaminen verkkosivusto
- Valtioneuvoston julkaisuja 2021:27, Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030: Toimeenpanosuunnitelma
- Valtioneuvoston kanslia / Kestävä kehitys, Kestävän kehityksen globaali toimintaohjelma Agenda2030
- Muut aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelma- ja ohjelmatason työhön, hyvinvointityön johtamiseen sekä hyvinvointikertomuksen tekemiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä ja strategisia ratkaisuja.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Luennoille ja seminaareihin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Lähiopetuspäivät:
29.9.2023 klo 8-16
16.11.2023 klo 8-16
30.11.2023 klo 8-16
1.12.2023 klo 8-16
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
2) Keskustelutehtävä.
3) Kirjallinen pienryhmätehtävä, johon kuuluu esitys ja vertaisarviointi.
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson kirjallisesta tehtävästä annetaan pienryhmälle kirjallinen palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja lähiopetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Arviointiasteikko
H-5