Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Tunnus
(TYK24KY)
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Tunnus
(TYK23KY)
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

15.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysala - YAMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Tikkanen
  • Marko Tolonen
Ryhmät
  • TYK23KY
    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee henkilöstöjohtamisen, kuten henkilöstösuunnittelun, työntekijöiden rekrytoinnin, työsuhteen elinkaaren hallinnan, perehdytyksen, koulutuksen ja kehittämisen, mentoroinnin ja urapolut sekä päivittäisjohtamisen periaatteet ja lainsäädännön. Opiskelija saa valmiuksia haasteellisten tilanteiden käsittelyyn työyhteisössä. Opiskelija harjaantuu toteuttamaan henkilöstöjohtamista erilaisissa tilanteissa eettisesti kestävällä valmentavalla, fasilitoivalla, voimavara- ja merkityskeskeisellä työotteella. Opiskelija oppii työhyvinvoinnin ja muutoksen johtamisen keinoja jatkuvasti kehittyvässä toimintaympäristössä.

Sisältö

Toimiva työyhteisö ja johtaminen, HRM (Human Resources Management) ja haasteelliset tilanteet työyhteisössä, valmentavat, dialogiset ja fasilitoivat menetelmät johtamisessa, voimavara- ja merkityskeskeisyys, kehitys- ja ohjauskeskustelut, kokous- ja kehittämiskäytännöt, työhyvinvoinnin johtaminen, muutoksen johtaminen sekä jatkuva kehittäminen ja näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjallisuutta löytyy lisää Moodlesta, mutta opintojaksolla voi hyödyntää mm:
Hietala H, Kaivanto K, Pystynen J. 2022 Esihenkilön käsikirja 2022.
Kauhanen J. 2012 Henkilöstövoimavarojen johtaminen.
Leivonen K. 2020 LEAN-johtaminen terveydenhuollossa - tapaustutkimus yliopistosairaalassa.
Nummi P. 2018 Fasilitoivan johtamisen käsikirja, 9 avainhetkeä.
Perko K. 2017 Leadership and employee well-being.
Uutela U. 2019 Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssäoppimista tukemassa, Lapin yliopisto.
Wenström S. 2020 Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. – Defining positive organization and positive leadership in VET.

Opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla käydään läpi toimivaan työyhteisöön ja sen johtamiseen liittyviä asioita, henkilöstöjohtamisen lainsäädäntöä ja käytänteitä sekä muutoksen- että työhyvinvoinnin johtamista. Ja koska ihmisten johtamisessa vuorovaikutuksella erilaisissa foorumeissa on keskeinen merkitys, harjoittelemme kehitys/ohjauskeskustelujen sekä osallistavien kokousten/työpajojen toteuttamista.

Opintojakson lähipäiviä on yhteensä 4,5, mutta vain kahteen osallistuminen on pakollista (muutosjohtamisen simulaatiopäivä ja seminaaritöiden esityspäivä). Nämä kaksi päivää (16.-17.11) järjestetään vain lähiopetuksena kampuksella. Kaikki muut päivät (15.9, 6.10, 8.12) toteutuvat zoomilla.

Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien harjoitus- ja seminaaritöiden suorittamista oikea-aikaisesti, hyväksytysti / arvioituna. Arvosana muodostuu Tehtävän 3. (osat 1-3) perusteella.
Tehtävä 1. Ennakkotehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 2. Kehityskeskustelutehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 3. Seminaarityö ja kehittämistehtävä ryhmässä (0-5)
Osa 1. Seminaariesitys ja kehittämistehtävän A3 suunnitelma ryhmältä
Osa 2. Virtuaalikokous, oma raportti jokaiselta
Osa 3. Kehittämistehtävän toteutus ja A3 raportti ryhmältä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on useita tehtäviä, jotka voi toteuttaa omalla työpaikalla. Tehtävien tekemiseen on kuitenkin löydettävissä vaihtoehtoisia tapoja jos sinulla ei tällä hetkellä ole työsuhdetta mihinkään työpaikkaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea opintojakson hyväksilukua jos sinulla on sisältöä vastaavia 7-tason opintoja suoritettuna. Opintojakso voidaan myös AHOToida jos sinulla on pitkä työkokemus sisältöä vastaavasta esihenkilötyöstä. Keskustele mahdollisuudesta tuutoropettajasi kanssa ennen hakemuksen tekoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivät ovat yhteensä 36 tuntia, joista pakollista osallistumista edellyttäviä 16 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun ja tehtävien tekemiseen on varattu 99 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon liittyy ennakkotehtävä, joka löytyy kurssin Moodlesta.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

13.05.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Tikkanen
Ryhmät
  • TYK23KY
    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)

Tavoitteet

The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.

Sisältö

- Content varies according to topic of the course.
- Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland.
- Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life
- Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)

Oppimateriaalit

Ei erillistä materiaalia.

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso on tarkoitettu Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-tutkinto-opiskelijoille.

Opiskelija vahvistaa kommunikaatiotaitojaan ja ammatillista osaamistaan kansainvälisessä oppimisympäristössä. Opiskelija saa kokemusta työskennellä ja oppia tehokkaasti työryhmän jäsenenä jäsenenä toisessa kulttuuriympäristössä. Kurssin toteutus voi vaihdella kohteen ja kansainvälisten yhteistyökumppaneiden roolin mukaan.

Sisältö vaihtelee kurssin aiheen mukaan. Kansainvälistyminen tapahtuu toisessa maassa tai Suomessa vierailevan kansainvälisen ryhmän kanssa. Keskeiset käsitteet ja määritelmät kansainvälisessä työelämässä toimimiseen ja kommunikointiin. Valitun maan työelämään perehtyminen (johtaminen, projektit, ammattietiikka).
Opintojaksolla opiskelijaryhmä toteuttaa opintokäynnin Brysseliin 6.5.-10.5.2024.

Opintojakson suorittaminen edellyttää:
- Osallistumista opintomatkalle Brysselissä
- Oppimisraportin kirjoittamista matkasta

Opintojakso arvioidaan asteikolla Hyväksytty / Hylätty

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla perehdytään EU:n organisaatioihin sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoon eurooppalaisessa kontekstissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkovalmistautuminen 20 h
Matkat 20 h
Työelämäyhteistyö 40 h
Kansainvälinen kontaktoituminen 15 h
Itsenäinen opiskelu 40 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan omarahoitus matka- ja majoituskuluihin.
Vastuuopettaja vastaa opintojakson arvioinnista.

Arviointiasteikko

H-5