Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
15.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tikkanen
- Marko Tolonen
Ryhmät
-
TYK23KYSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee henkilöstöjohtamisen, kuten henkilöstösuunnittelun, työntekijöiden rekrytoinnin, työsuhteen elinkaaren hallinnan, perehdytyksen, koulutuksen ja kehittämisen, mentoroinnin ja urapolut sekä päivittäisjohtamisen periaatteet ja lainsäädännön. Opiskelija saa valmiuksia haasteellisten tilanteiden käsittelyyn työyhteisössä. Opiskelija harjaantuu toteuttamaan henkilöstöjohtamista erilaisissa tilanteissa eettisesti kestävällä valmentavalla, fasilitoivalla, voimavara- ja merkityskeskeisellä työotteella. Opiskelija oppii työhyvinvoinnin ja muutoksen johtamisen keinoja jatkuvasti kehittyvässä toimintaympäristössä.
Sisältö
Toimiva työyhteisö ja johtaminen, HRM (Human Resources Management) ja haasteelliset tilanteet työyhteisössä, valmentavat, dialogiset ja fasilitoivat menetelmät johtamisessa, voimavara- ja merkityskeskeisyys, kehitys- ja ohjauskeskustelut, kokous- ja kehittämiskäytännöt, työhyvinvoinnin johtaminen, muutoksen johtaminen sekä jatkuva kehittäminen ja näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen.
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjallisuutta löytyy lisää Moodlesta, mutta opintojaksolla voi hyödyntää mm:
Hietala H, Kaivanto K, Pystynen J. 2022 Esihenkilön käsikirja 2022.
Kauhanen J. 2012 Henkilöstövoimavarojen johtaminen.
Leivonen K. 2020 LEAN-johtaminen terveydenhuollossa - tapaustutkimus yliopistosairaalassa.
Nummi P. 2018 Fasilitoivan johtamisen käsikirja, 9 avainhetkeä.
Perko K. 2017 Leadership and employee well-being.
Uutela U. 2019 Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssäoppimista tukemassa, Lapin yliopisto.
Wenström S. 2020 Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. – Defining positive organization and positive leadership in VET.
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla käydään läpi toimivaan työyhteisöön ja sen johtamiseen liittyviä asioita, henkilöstöjohtamisen lainsäädäntöä ja käytänteitä sekä muutoksen- että työhyvinvoinnin johtamista. Ja koska ihmisten johtamisessa vuorovaikutuksella erilaisissa foorumeissa on keskeinen merkitys, harjoittelemme kehitys/ohjauskeskustelujen sekä osallistavien kokousten/työpajojen toteuttamista.
Opintojakson lähipäiviä on yhteensä 4,5, mutta vain kahteen osallistuminen on pakollista (muutosjohtamisen simulaatiopäivä ja seminaaritöiden esityspäivä). Nämä kaksi päivää (16.-17.11) järjestetään vain lähiopetuksena kampuksella. Kaikki muut päivät (15.9, 6.10, 8.12) toteutuvat zoomilla.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien harjoitus- ja seminaaritöiden suorittamista oikea-aikaisesti, hyväksytysti / arvioituna. Arvosana muodostuu Tehtävän 3. (osat 1-3) perusteella.
Tehtävä 1. Ennakkotehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 2. Kehityskeskustelutehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 3. Seminaarityö ja kehittämistehtävä ryhmässä (0-5)
Osa 1. Seminaariesitys ja kehittämistehtävän A3 suunnitelma ryhmältä
Osa 2. Virtuaalikokous, oma raportti jokaiselta
Osa 3. Kehittämistehtävän toteutus ja A3 raportti ryhmältä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on useita tehtäviä, jotka voi toteuttaa omalla työpaikalla. Tehtävien tekemiseen on kuitenkin löydettävissä vaihtoehtoisia tapoja jos sinulla ei tällä hetkellä ole työsuhdetta mihinkään työpaikkaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea opintojakson hyväksilukua jos sinulla on sisältöä vastaavia 7-tason opintoja suoritettuna. Opintojakso voidaan myös AHOToida jos sinulla on pitkä työkokemus sisältöä vastaavasta esihenkilötyöstä. Keskustele mahdollisuudesta tuutoropettajasi kanssa ennen hakemuksen tekoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivät ovat yhteensä 36 tuntia, joista pakollista osallistumista edellyttäviä 16 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun ja tehtävien tekemiseen on varattu 99 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyy ennakkotehtävä, joka löytyy kurssin Moodlesta.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
13.05.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tikkanen
Ryhmät
-
TYK23KYSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tavoitteet
The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.
Sisältö
- Content varies according to topic of the course.
- Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland.
- Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life
- Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)
Oppimateriaalit
Ei erillistä materiaalia.
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso on tarkoitettu Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-tutkinto-opiskelijoille.
Opiskelija vahvistaa kommunikaatiotaitojaan ja ammatillista osaamistaan kansainvälisessä oppimisympäristössä. Opiskelija saa kokemusta työskennellä ja oppia tehokkaasti työryhmän jäsenenä jäsenenä toisessa kulttuuriympäristössä. Kurssin toteutus voi vaihdella kohteen ja kansainvälisten yhteistyökumppaneiden roolin mukaan.
Sisältö vaihtelee kurssin aiheen mukaan. Kansainvälistyminen tapahtuu toisessa maassa tai Suomessa vierailevan kansainvälisen ryhmän kanssa. Keskeiset käsitteet ja määritelmät kansainvälisessä työelämässä toimimiseen ja kommunikointiin. Valitun maan työelämään perehtyminen (johtaminen, projektit, ammattietiikka).
Opintojaksolla opiskelijaryhmä toteuttaa opintokäynnin Brysseliin 6.5.-10.5.2024.
Opintojakson suorittaminen edellyttää:
- Osallistumista opintomatkalle Brysselissä
- Oppimisraportin kirjoittamista matkasta
Opintojakso arvioidaan asteikolla Hyväksytty / Hylätty
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla perehdytään EU:n organisaatioihin sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoon eurooppalaisessa kontekstissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkovalmistautuminen 20 h
Matkat 20 h
Työelämäyhteistyö 40 h
Kansainvälinen kontaktoituminen 15 h
Itsenäinen opiskelu 40 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan omarahoitus matka- ja majoituskuluihin.
Vastuuopettaja vastaa opintojakson arvioinnista.
Arviointiasteikko
H-5