Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Musiikkipedagogi (AMK)

Laajuus:
240 op

DM23SP Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Tunnus
(DM23SP)
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Julienne Raphenon-Onttonen
Ryhmät
  • DT23SP
    Tanssinopettajan tutkinto-ohjelma
  • DM23SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää englannin kielen ja viestinnän suullisen ja kirjallisen taidon merkityksen työelämässä ja on kiinnostunut kehittämään kielitaitoaan sekä ymmärtää muodollisten kielenkäyttömallien merkityksen työelämässä. Opiskelija osaa tuoda esiin omaa osaamistaan englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa muokata alan eri lähteistä saamansa tiedon suulliseksi ja kirjalliseksi esitykseksi englannin kielellä. Hän tuntee musiikki- ja tanssialan keskeisen ammattiterminologian. Opiskelija osaa toimia työelämän kirjallisissa ja suullisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa englannin kielellä. Opiskelija kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön.

Sisältö

Small talk. Introductions. Language of discussions. Formal and informal language. Language of formal presentations. Education terminology. Job application.

Articles and vocabulary related to dance and music. Writing emails and letters. Grammar revision. Finnish culture and intercultural communication.

Oppimateriaalit

Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Both oral and written skills are evaluated during the course. Contact lessons will strongly focus on oral communication.
In order to pass the course, you need to complete different assignments and take an exam.
You will find details about all the tasks in your Moodle course, as well as the detailed evaluation criteria, and they will also be explained during contact lessons.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Contact lessons on Friday mornings, starting 8 September, approximately 30h.

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia edeltäviä opintoja

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pekka Toivanen
  • Risto Toppola
Ryhmät
  • DM22SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Sisältö

Musiikin hahmottaminen 2 (5 op) a) Säveltapailun, musiikin teorian ja harmonian ammatillisia perusteita syventävä osio klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti: b) Klassisen musiikin historian pääkohdat analyyttisesti antiikista barokkiin tai afro-amerikkalaisen musiikin (blues, jazz ym.) historian pääkohdat analyyttisesti.

Oppimateriaalit

Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä. harjoitustöissä kaytetään joko Sibelius- tai MuseScore-nuotinnusohjelmaa.

Opetusmenetelmät

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi-ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
a) Sovitustekniikka
b) Säveltapailu (ent. C-taso)
c) Amerikkalaisen juurimusiikin historia
d) Musiikkianalyysi (Risto Toppola)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Määritellään ohjaavan opettajan antamassa toteutussuunnitelmassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin läpäiseminen hyväksytysti edellyttää kaikkien osa-alueiden hyväksyttyä suorittamista.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pekka Toivanen
Ryhmät
  • DM20SPX
    Musiikin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää aktiivisesti luovuuttaan ja kirjoittaa erilaisia pienimuotoisia sävellyksiä (songwriting) esitettäväksi. Opiskelija hallitsee hyvin keskeisimmät musiikkiteknologian apuvälineet ja osaa hyödyntää niitä sekä opetustyössään että monenlaisessa musiikin tuottamisessa.

Sisältö

Valmiiden sävellysten analysointia (tunnelma, rytmi, muoto, melodia, harmonia), siltä pohjalta pastissien tekemistä, omia sävellyksiä ja niiden kriittistä tarkastelua ja muokkausta. Sekvensseri-, äänitys- ja notaatio-ohjelmat, markkinoille tulleet uudet innovaatiot, edistynyt studiotekniikka ja digitaalinen äänittäminen, valmiin äänitteen tuotteistaminen

Oppimateriaalit

Tiedonhankinta kurssilla toteutettavien projektien onnistumiseen perustuu opiskelijan omaan aktiivisuuteen kirjallisuuden ja muun materiaalin hyödyntämisessä.

Opetusmenetelmät

Kurssin tarkoituksena on antaa opiskelijalle valmiudet kohdata musiikillinen haaste ja vastata siihen luovalla tavalla. Kurssin puitteissa toteutetaan 1-2 projektia, joihin aloite tulee ulkopuoliselta taholta. Näinollen musiikin tuottamisen luova prosessi tapahtuu annettujen reunaehtojen puitteissa. Tyypillisiä projekteja ovat olleet tanssiteokseen tuotettu musiikki, videoproduktiot, tilatut tunnussävelmät (jingle) sekä poikkitaiteelliset, innovatiiviset tuotokset.

Kurssin suoritus perustuu läsnäoloon tunneilla, esityksiin projektin puitteissa sekä aktiiviseen vuorovaikutukseen tilaavan tahon kanssa. Kurssiin sisältyy oman instrumentin käyttöä tuotosten toteutuksessa.
Kurssi kestää koko lukuvuoden päättyen kuitenkin jo n. kuukautta ennen kevätlukukauden loppua.

Kurssille osallistuminen vaatii säännönmukaista osallistumista tunneille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla toteutettavat toimeksiannot pyritään mahdollisuuksien mukaan hankkimaan oppilaitoksen ulkopuolisilta tahoilta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssille ei ole määritelty oppimateriaalia, koska tarvittava tiedonhankinta määräytyy kunkin projektin mukaan opiskelijan toimesta itsenäisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö:

Oppitunnit 40 h
Itsenäinen työskentely 50 h
Harjoitukset ja esitykset 50 h

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • DM23SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelijalle muodostuu käsitys musiikkikasvatuksesta ja –pedagogiikasta ja sen merkityksestä erityisesti lapsen ja nuoren, mutta myös aikuisen ja erilaisten erityisryhmien musiikillisessa kehityksessä ja kokonaispersoonallisuuden kasvussa. Opiskelijan oma pedagoginen ajattelu käynnistyy ja hän on motivoitunut myös erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden sekä uudenlaisten opetustilanteiden kohtaamiseen ja toteuttamiseen. Opiskelija tuntee musiikkikasvatuksen- ja pedagogiikan käsitteistöä ja perinteitä, uusia musiikkipedagogian lähestymistapoja ja -menetelmiä sekä osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa niitä. Tavoitteena on antaa valmiuksia musiikkikasvattajan ammattitaitoon jossa tieto, menetelmät sekä oppimis- ja opettamiskäsitykset ovat sovellettavissa erilaisiin opetuskonteksteihin ja toimintaympäristöihin.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan musiikkipedagogin työssä sovellettaviin sekä perinteisiin että uusiin musiikkikasvatuksen ja -pedagogiikan teorioihin, lähestymistapoihin ja menetelmiin, musiikillisen kehityksen vaiheisiin sekä mm. lahjakkuuden, luovuuden, musikaalisuuden käsitteisiin. Kurssilla tutustutaan myös laajenevaan musiikkipedagogin ammattikuvaan ja erilaisiin opetustavoitteisiin mm. aikuis- ja erityisoppijoiden osalta. Opiskelija tutustuu ja oppii reflektoimaan uusinta musiikkipedagogista tutkimustietoa. Opiskelijan oma pedagoginen ajattelu käynnistyy ryhmäkeskustelujen, opetuksen observoinnin sekä musiikkipedagogiikan johonkin kontekstiin liittyvän esitelmän yhteydessä.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävä materiaali julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.

Kurssin sisältöön liittyvä oheislukemisto mm.
- Ahonen, Kari 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Helsinki: Finn Lectura.
- Anttila, Mikko 2004. Musiikkipedagogiikan teoriaa ja käytäntöjä. Joensuu: Joensuun yliopisto.
- Huhtinen-Hilden, Laura 2012. Kohti sensitiivistä musiikin opettamista. Ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja. Väitöskirja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37882
- Jordan-Kilkki Päivi, Kauppinen, Eija & Korolainen, Eeva (toim.) 2013. Musiikkipedagogin käsikirja. Vuorovaikutus ja kohtaaminen musiikinopetuksessa. Helsinki: Opetushallitus.
- Juntunen, Marja-Leena, Nikkanen, Hanna & Westerlund, Heidi (toim.) 2013: Musiikkikasvattaja. Kohti reflektiivistä käytäntöä. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Lindeberg-Piiroinen, Leea & Ruokonen, Inkeri (toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. [Helsinki]: Classicus.
- Louhivuori, Jukka, Paananen, Pirkko & Väkevä, Lauri (toim.) 2009. Musiikkikasvatus - näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Jyväskylä: Suomen musiikkikasvatusseura FisME. Saatavilla: https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, oppimistehtävät, ryhmätehtävät, opetuksen seuraaminen, vierailukäynnit, verkko-opiskelu (Moodle), reflektoiva oppimispäiväkirja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kontaktiopetus (aktivoiva luento-opetus, opetuskeskustelut ja harjoitukset, yht. 25 kertaa sekä kaksi musiikkipedagogien teemapäivää) 1,5 op
- Oppimistehtävät (mm. ryhmätyöt, opetustuokio, oppimispäiväkirja) 1,5 op
- Opetuksen seuranta (10 x 45 min.) 0,5 op
- Vierailukäynnit 0,5 op
- Kirjallisuus ja reflektointi 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toimii johdantona koko musiikkipedagogin polulle ja eri toimintaympäristöihin. Jakso sisältää myös yhteisprojekteja, mm. MusiTa:n tanssinopiskelijoiden kanssa. Kurssin tarkempi aikataulu- ja toteutussuunnitelma julkaistaan opintojakson Moodle-alueella.

- Kussiin sisältyy Musiikkipedagogien teemapäivät 1 - 3 (vapaavalintaisesti kaksi):

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tarja Hyvärinen
  • Koistinen Virtuaalinen
  • Hanna Turunen
Ryhmät
  • DM21SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa erilaisia musiikin ja tanssin tutkimuskäytänteitä ja osaa valita kysymyksenasetteluunsa sopivan menetelmän. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen tekemisen perinnettä, vaatimuksia ja kriteereitä. Hän myös hallitsee asiatyylisen kirjoittamisen ja oman korkeakoulunsa opinnäytetyön tekemisen periaatteet, kriteerit ja raportointikäytännöt.

Sisältö

Opintojaksolla luodaan teoreettista ja menetelmällistä pohjaa opinnäytetyön (tutkielma, projekti, taiteellinen) toteuttamiseen. Tutustutaan määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen eroihin ja käytäntölähtöisen pedagogisen tai taiteellisen tutkimuksen keinoihin ja dokumentointiin. Työstetään oman opinnäytetyön tutkimuskysymystä ja suunnitelmaa. Tutustutaan musiikin- ja tanssintutkimusta käsittelevään kirjallisuuteen ja etsitään omaan aiheeseen sopivia lähteitä ja toimintatapoja. Opintojakson toinen keskeinen aihealue ovat asiatyylisen äidinkielen kirjoittamisen perusteet.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja muu materiaali annetaan kurssilla.

Opetusmenetelmät

OSAAMISTAVOITTEET:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia musiikin tutkimuskäytänteitä, -perinteitä, -vaatimuksia ja -kriteereitä
- kirjoittaa asiatyylistä tekstiä
- ottaa käyttöönsä oman korkeakoulunsa opinnäytetyön tekemisen periaatteita, kriteereitä ja raportointikäytäntöjä
- rajata opinnäytetyönsä aiheen ja valita sen kysymyksenasetteluun sopivan lähestymistavan ja menetelmän.

SISÄLTÖ:
- opinnäytetyöprosessin vaiheet
- opinnäytetyön toteutusvaihtoehdot: kehittämistyö, tutkimuksellinen opinnäytetyö, produktio
- asiatyylisen äidinkielen kirjoittamisen perusteet
- opinnäytetyön raportti ja raportointikäytänteet
- opinnäytetyön aihe, tutkimuskysymys ja menetelmä
- tiedonhaku sekä musiikintutkimusta käsittelevä kirjallisuus ja omaan opinnäytetyöaiheeseen sopivat lähteet
- laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen, taiteen tutkimuksen ja taiteellisen tutkimuksen erot
- tutkimusetiikka, hyvä tieteellinen ja taiteellinen käytäntö

SUORITUSTAVAT:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ohjauskeskustelutapaaminen ja annettujen oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan vastuuopettajan kanssa.

ARVIOINTIASTEIKKO:
Hyväksytty (S) - 0

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta neuvotellaan vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot viikoittain (1-2 x 90 min/vko) viikoilla 37-48.

Lähiopetus 27 h (1 op)
Lähiopetuksen reflektointi ja harjoitustehtävät 27 h (1 op)
Oppimistehtävä 1 (reflektoiva referaatti) 27 h (1 op)
Oppimistehtävä 2 (ont-analyysi) 13,5 h, (0,5 op)
Oppimistehtävä 3 (essee) 40,5 h (1,5 op)
Yhteensä 135 h (5 op)

Kurssin tarkempi toteutus- ja aikataulusuunnitelma julkaistaan opintojakson Moodle-alueella.

Lisätietoja opiskelijoille

Taiteen tutkimuksen perusteet (syksy 2023) on Opinnäytetyön suunnittelu -opintojaksoa (kevät 2024) edeltävä opintojakso, nk. tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukainen menetelmäopintojakso.

Osa opetuksesta toteutetaan yhteisinä luentoina musiikin ja tanssin opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jukka Onttonen
Ryhmät
  • DM20SPX
    Musiikin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet toimia erilaisissa työyhteisöissä ja työympäristöissä myös monikulttuurisesti. Hän kykenee oman osaamisensa joustavaan käyttöön erilaisissa työtehtävissä ja hänellä on kyky ylläpitää ja kehittää osaamistaan itsenäisesti. Opiskelija hallitsee kulttuuritapahtumaan (esim. konsertti tai muu produktio) liittyvien tuotantoprosessien ja tiedottamisen perusteet. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen musiikin alalla.

Sisältö

Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot työelämässä. Erilaiset työyhteisöt ja työllistymismahdollisuudet. Tapahtuman järjestäminen, markkinointi ja tiedotus.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja materiaali esitellään toteutussuunnitelmassa ja Moodle-kurssilla.

Opetusmenetelmät

Opintokokonaisuuden keskeinen sisältö on uraohjauksessa sekä työelämätaitojen lisäämisessä. Opintokokonaisuuden aikana tutustutaan ja harjoitellaan oman työn ja osaamisen markkinointia tekemällä työnhakusimulointeja sekä opitaan tekemään CV, videohakemus, työpaikkahakemus sekä blogi. Lisäksi kulttuurialan työelämän edustajat tulevat jakamaan omaa kokemustaan yrittäjinä ja ammattilaisina.

Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, yhteistapaamiset kulttuurialan edustajien kanssa, itsenäinen työskentely ja reflektiotapaamiset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintokokonaisuuden aikana työelämän edustajat pitävät 10 opetuskertaa. Vierailijoina mm.:
- Suomen kulttuurirahaston asiamies
- Teoston edustaja
- Musiikkipäiväkoti Priimin edustaja
- Laulukoulu Maestran edustaja
- Kuopion konservatorion rehtori

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 15x90 (30 h)
Osallistuminen väh. kahteen
uraohjauksenteemapäivään 15 h
Itsenäiset tehtävät 70 h
reflektointi 20 h
Yhteensä 135 h

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Rauno Tikkanen
Ryhmät
  • DM23SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa soinnuttaa ilman nuotteja tuttuja melodioita sekä luoda myös improvisoiden omaa musiikkia eri tilanteisiin. Opiskelija vapautuu nuottikuvaan sidotusta soittamisesta ja pystyy säestämään sointumerkeistä sekä korvakuulolta sekä tarvittaessa transponoimaan sointusatsia.

Opiskelija ymmärtää improvisoinnin aseman ja mahdollisuudet musiikin opetustyössä ja eri taiteiden välisessä vuorovaikutuksessa. Opiskelija on valmis opettamaan improvisaatiota ja käyttämään sitä ennakkoluulottomasti erilaisissa konteksteissa ja tilanteissa.

Sisältö

Sointujen merkintätavat, kolmi- ja nelisointuharmonia, perustehot, korvaavuudet, välidominantti, soinnuttaminen, taide-, rytmi- ja viihdemusiikin tyypilliset sointukulut ja -kaavat, -kadenssit, säestyskuviot ja – rytmit sekä blues, improvisointi ja korvakuulosoitto.

Opintojaksossa harjoitellaan improvisointia ja taiteellista vuorovaikutusta sekä rohkaistaan opiskelijaa musisoimaan ilman nuottikuvaa käyttämällä hyväksi improvisointiin tarvittavia teoreettisia ja käytännön tietoja ja taitoja sekä sanatonta kommunikointia. Osa opintojaksosta voidaan toteuttaa yhteistyössä tanssinopettajan koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa.

Oppimateriaalit

Materiaali annetaan opiskelijoille toteutuksen edetessä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksossa harjoitellaan improvisointia ja taiteellista vuorovaikutusta sekä rohkaistaan opiskelijaa musisoimaan ilman nuottikuvaa käyttämällä hyväksi improvisointiin tarvittavia teoreettisia ja käytännön tietoja ja taitoja sekä sanatonta kommunikointia. Osa opintojaksosta voidaan toteuttaa yhteistyössä tanssinopettajan koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa.
Toteutus tapahtuu lähiopetuksena viikottain ja sisältää pienryhmä toimintaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti yhteistyötä jo työelämässä olevan taiteilijan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmätyöskentelyä, omaa harjoittelua, esiintyminen
Osallistuminen opetukseen, omakohtainen harjoittelu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 30 h
Harjoittelun oppimistehtävät (materiaalin valmistaminen) 70 h
Ryhmässä toimiminen 20 h
Itsenäinen työskentely 15 h
YHT. 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija voi olla pois kurssilta maksimissaan 3 kertaa lukuvuoden aikana ilmoittaen poissaolostaan.

Arviointiasteikko

H-5