Siirry suoraan sisältöön

Taidepedagogiikan tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
Tanssinopettaja (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Taidepedagogiikka (YAMK)
Tunnus
(DYT23SY)
Ajoitus

15.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - YAMK

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Taidepedagogiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marko Salmela
  • Eeri Pihlajakari
  • Pekka Toivanen
  • Sirpa Miettinen
  • Johanna Partio

Tavoitteet

Opiskelija syventää omaa substanssiosaamistaan ja osaa soveltaa sitä monitaiteisissa asiayhteyksissä. Opiskelija osaa luoda ja kehittää uusia taidepedagogisia toimintatapoja monialaisesti.
Opiskelija osaa toimia oman substanssiosaamisen lisäksi tanssin, teatterin, kuvallisen ilmaisun ja musiikin eri konteksteissa kunkin taiteen alan perusteita hyödyntäen.
Opikelijalla on kyky luoda ja kehittää uusia taidepedagogisia toimintatapoja monikulttuurisiin ympäristöihin palvelemaan ammattilaisia, harrastajaryhmiä ja erilaisia yhteisöjä.

Sisältö

Musiikin, tanssin, teatterin ja kuvallisen ilmaisun perusteet ja taiteiden väliset rajapinnat.
Käytännöllisiä taidepedagogisia keinoja jaetaan ja kehitetään. Opiskelija tuo omaan ryhmäänsä ammatillista osaamistaan ja on samalla valmis muokkaamaan sitä ja yhdistelemään toimintaa uudella tavalla kokeillen, kehittäen ja luoden uutta toisten taiteenalojen toimijoiden kanssa.

Oppimateriaalit

Ks. Moodle-kurssi (avautuu elokuussa 2023)

Opetusmenetelmät

Opiskelija syventää omaa substanssiosaamistaan ja osaa soveltaa sitä monitaiteisissa asiayhteyksissä. Opiskelija osaa luoda ja kehittää uusia taidepedagogisia toimintatapoja monialaisesti.
Opiskelija osaa toimia oman substanssiosaamisen lisäksi tanssin, teatterin, kuvallisen ilmaisun ja musiikin eri konteksteissa kunkin taiteen alan perusteita hyödyntäen.
Opikelijalla on kyky luoda ja kehittää uusia taidepedagogisia toimintatapoja monikulttuurisiin ympäristöihin palvelemaan ammattilaisia, harrastajaryhmiä ja erilaisia yhteisöjä.

Musiikin, tanssin, teatterin ja kuvallisen ilmaisun perusteet ja taiteiden väliset rajapinnat.
Käytännöllisiä taidepedagogisia keinoja jaetaan ja kehitetään. Opiskelija tuo omaan ryhmäänsä ammatillista osaamistaan ja on samalla valmis muokkaamaan sitä ja yhdistelemään toimintaa uudella tavalla kokeillen, kehittäen ja luoden uutta toisten taiteenalojen toimijoiden kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

270t opiskelijan työtä
Lähijaksot 63t:
- Tanssin ja liikkeen nk. 7t
- Musiikin ja äänen nk. 7t
- Tanssin/liikkeen ja musiikin/äänen integraatio 14t
- Kuvallisen ilmaisun nk. 7t
- Kuvallisen ilmaisun ja muusiikin/äänen&tanssin/liikkeen integraatio 7t
- Teatteri-ilmaisun nk. 7t
- Valosuunnittelun nk. 4t
- Tanssin/liikkeen, musiikin/äänen, visuaalisen suunnittelun ja teatteri-ilmaisun integraatio 10t

Oppimistehtävät ja reflektointi 207t

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

15.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - YAMK

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Taidepedagogiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marko Salmela
  • Eeri Pihlajakari
  • Johanna Partio

Tavoitteet

Opiskelija osaa taidepedagogiikan alan erityiskäsitteistön ja kykenee osallistumaan sekä työ- että tiedekontekstissa alan keskusteluun ja kehittämiseen. Opiskelija osaa soveltaa substanssiaan sosiokulttuurisen innostamisen näkökulmasta. Näin osallisuus, yhteisötyö, sosiaalinen vahvistaminen ja erilaisten ryhmien voimauttaminen muodostavat opiskelijan osaamisen ytimen.

Sisältö

Taidepedagogiikan keskeinen käsitteistö ja teoria. Taidepedagogiikka yhteiskunnallisessa viitekehyksessä.

Oppimateriaalit

Ks. moodle-kurssi

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa taidepedagogiikan alan erityiskäsitteistön ja kykenee osallistumaan sekä työ- että tiedekontekstissa alan keskusteluun ja kehittämiseen. Opiskelija osaa soveltaa substanssiaan sosiokulttuurisen innostamisen näkökulmasta. Näin osallisuus, yhteisötyö, sosiaalinen vahvistaminen ja erilaisten ryhmien voimauttaminen muodostavat opiskelijan osaamisen ytimen.

Taidepedagogiikan keskeinen käsitteistö ja teoria. Taidepedagogiikka yhteiskunnallisessa viitekehyksessä.

Lähiopetus, kirjalliset tehtävät, pienryhmä- ja verkkotyöskentely, itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia opiskelijan työtä
- Lähijaksot Kuopiossa 21t
- Oppimistehtävät ja reflektointi 114t

Arviointiasteikko

H-5